Festivalul Național de Teatru 2012 la Fundaţia Löwendal

FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU
EDIŢIA a 22-a

26 Octombrie – 4 Noiembrie 2012

 

PROGRAM Fundaţia Löwendal

 

Sâmbătă, 27 octombrie

ora 13.00 Fundaţia LöwendalLansare de carte: Cehov, Shakespeare, Bergman văzuţi de Andrei Șerban. Album de fotografie Mihaela Marin, Editura ICR, 2012 şi Fără secrete. Gânduri despre actorie şi teatru de Peter Brook, traducere Monica Andronescu, Editura Nemira, 2012 / Evenimente conexe FNT.

Albumul bilingv Cehov, Shakespeare, Bergman văzuți de/seen by Andrei Șerban, semnat de Mihaela Marin, apărut recent la Editura Institutului Cultural Român, se adresează deopotrivă iubitorilor de teatru și celor ai fotografiei de artă. Cinci montări semnate de Andrei Șerban – cu piesele Unchiul Vania, Trei surori și Ivanov de Anton Cehov,  Strigăte și șoapte după filmul lui Ingmar Bergman și Regele Lear de William Shakespeare – sunt privite de Mihaela Marin prin obiectivul camerei.

Imaginile rezultate sunt însoțite, în album, de comentariile și gândurile lui Andrei Șerban și de impresiile criticului de teatru Ana Maria Narti. Versiunea în limba engleză a textelor este semnată de Samuel Onn, informează comunicatul ICR.

„În teatru, evenimentul e spectacolul. Cei care nu au văzut spectacolul devin martorii lui prin intermediul pozelor Mihaelei, percepând prin unghiul camerei vibrațiile preluate de pe fețele actorilor și captate de obiectivul fotografic. Cei care l-au văzut deja, își verifică sau își împrospătează memoria la un interval după vizionare, poate chiar au surpriza să descopere ceva ce-i va face să-și schimbe părerea inițială. Când surprinde și alimentează cu impresii vii, fotografia adâncește percepția și astfel devine ea însăși obiect de artă. (…) Când am invitat-o să fotografieze piesele cu subiecte mai aparte, Strigăte și șoapte după filmul lui Bergman sau Regele Lear cu o distribuție exclusiv feminină, i-am propus Mihaelei să ia taurul de coarne și să intre și mai adânc în subiect, adică să pătrundă, să invadeze în intimitatea jocului actorilor.“ – Andrei Șerban

Odată cu primul album, Dorian Gray, Mihaela Marin se impune ca fotograf al artelor spectacolului din România. După albumele Hamlet Machine (2007) si Faust (2008), ilustrează numărul dedicat teatrului românesc al revistei Alternatives Théatrales (2010) și volumul Livada de vișini, teatrul nostru semnat de George Banu (2011). Expoziții ale sale au fost organizate la New York, Paris, Berlin, Tel Aviv, Roma, Bruxelles.

Albumul poate fi achiziționat din Librăria ICR (Aleea Alexandru nr. 38, București – intrarea prin str. Ermil Pangratti, L-V 10.00 – 17.00) sau online, de pe site-ul http://www.e-icr.ro.

 

 

Duminică, 28 octombrie

ora 11.00 Fundaţia Löwendal – În ce lume trăim, pe ce scene jucăm…, dialog Ion Caramitru – Dan C. Mihăilescu / Evenimente conexe FNT.

Două personalităţi carismatice, într-o conversaţie sclipitoare despre teatru, viaţă şi ce mai există între ele.

 

ION CARAMITRU (n. 1942), actor, preşedinte al Uniunii Teatrale din România (din 1990), director general al Teatrului Naţional Bucureşti (din 2005). A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” în 1964. 1965-1990 – actor şi regizor al Teatrului “Lucia Sturdza Bulandra”, al cărui director devine între 1990 şi 1993. Ministru al Culturii între 1996 şi 2000. În 1995 a fost decorat de Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii şi Irlandei de Nord cu titlul de Ofiţer de Onoare al Ordinului Imperiului Britanic pentru activitatea culturală româno-britanică, iar în 1997 a primit distincţia de Cavaler al Ordinului Literelor şi Artelor în Franţa. A lucrat cu regizori importanţi ca Liviu Ciulei, Moni Ghelerter, Radu Penciulescu, Andrei Şerban, Al. Tocilescu. Activitate regizorală: Amintiri de Alexei Arbuzov, Neînsemnaţii de Terry Johnson, A treia ţeapă de Marin Sorescu, Forma mesei de David Edgar, Acasă de David Storey (Teatrul “Bulandra”); Evgheni Oneghin de P.I. Ceaikovski, The Tragedy of Carmen, versiunea lui Peter Brook după Carmen de Georges Bizet (Opera din Belfast); Neguţătorul din Veneţia de William Shakespeare, Macbett de Eugène Ionesco, Othello de Shakespeare (Theatre du Signe din Japonia). Numeroase roluri în filme româneşti şi străine.

 

DAN C. MIHĂILESCU (n. 1953), critic şi istoric literar, cercetător ştiinţific la Institutul „G. Călinescu” (1980-2003), a publicat 15 cărţi despre literatura română, a fost aproape zece ani editorul suplimentului Litere, arte, idei al ziarului Cotidianul, a tradus, între altele, integral dramaturgia lui Eugène Ionesco, a deţinut rubrici literare în Idei în dialog, Luceafărul, 22, Evenimentul zilei, Jurnalul naţional, Ziarul de duminică, Transilvania, a semnat zeci de prefeţe, a realizat ediţii şi antologii, este prezent în mai multe volume colective, iar din anul 2000 realizează emisiunea „Omul care aduce cartea”, la Pro tv (premiul CNA, 2003). Premiul Uniunii Scriitorilor, premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti, premiile revistelor Tribuna,Transilvania, Flacăra, Ateneu ş.a.

 

 

Joi, 1 noiembrie

ora 13.00 Fundaţia Löwendal – Lansare de carte: De la Cortina de fier la teatrul fără perdea (o istorie subiectivă) de Doina Papp, Editura UNITEXT, 2012 / Evenimente conexe FNT.

Editura UNITEXT a Uniunii teatrale din România vă invită la lansarea cărții DE LA CORTINA DE FIER LA TEATRUL FĂRĂ PERDEA ( o istorie subiectivă) de Doina Papp, critic de teatru, publicist, autor  și a altor cărți despre oamenii scenei precum : Silvia Popovici ( Treptele iubirii), regizorul Dan Micu ( Un destin spulberat) Schiță de portret ( Teatrul Nottara) și în curând Horațiu Mălăele ( O poveste cu Horațiu) la Ed. ALL.

Titlul aproape că spune tot despre sensul acestui demers istoric, de analiză  critică, pe alocuri polemică,  a celor peste 20 de ani de tranziție  spre un alt tip de societate, în care și teatrul și-a trăit revoluția lui. Un drum plin de capcane dar pasinat și bordat cu succese. Evenimente, artiști de azi și de ieri, tendințe, certitudini și promisiuni, se intersectează cu drumurile istoriei în această carte bogată în informație, etalând opinii și atitudini demne de un peisaj dinamic precum al teatrului românesc al acestor ani, privit în context mondial.

Despre ceva din toate astea sperăm să vorbim  și cu prilejul lansării din cadrul Festivalului Național de Teatru, când au acceptat invitația de a se  pronunța : criticul literar Ion Bogdan Lefter, criticii de teatru Doru Mareș și Mircea Morariu, regizorul Felix Alexa și Ion Caramitru, președintele UNITER și Directorul TNB, în cadrul unui conclav de profesioniști pe care-l dorim cât mai numeros.

 

ora 16.00 Fundaţia Löwendal – Lansare de carte: Avram Goldfaden şi teatrul ca identitate de Anca Mocanu şi Un regizor uitat: Aurel Ion Maican de Vera Molea, Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” – revista „Teatrul Azi”, 2012 / Evenimente conexe FNT.

Studiu monografic despre cel care a fondat, în anul 1876, primul teatru de limbă idiş din lume, în Grădina de vară „Pomul Verde” de la Iaşi. O monografie necesară despre o personalitate revendicată şi de cultura română, cu toate acestea, până acum, prea puţin cunoscută publicului românesc. Tânăra cercetătoare Anca Mocanu argumentează ideea că Avram Goldfaden a făcut din teatrul evreiesc o formă esenţială de existenţă culturală, deseori cultural–religioasă, o emblemă a identităţii evreilor în exil, dar şi un moment extrem de important al istoriei scenei noastre.(Volum în seria „Galeria teatrului românesc” a Fundaţiei Culturale „Camil Petrescu”) .

Anca Mocanu este teatrolog, absolventă a Facultății de Teatru din cadrul U.N.A.T.C. „I.L. Caragiale” (2003) și a Masterului interdisciplinar la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii (CESI) de la Universitatea București și Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (2006); bursier al Departamentului de Studii Doctorale din cadrul U.N.A.T.C., obține titlul de doctor în Arte – Domeniul Teatru (2011); colaborează la revistele „Drama”, „Realitatea evreiască” și „Teatrul azi”.

 

Numele lui Aurel Ion Maican (1893–1952) rămâne, din păcate, prea puţin cunoscut astăzi în raport cu rolul esenţial pe care l-a jucat acest animator şi regizor în teatrul românesc interbelic, apoi, pentru o scurtă perioadă, şi în cel postbelic.

Dacă înainte de ’89, au apărut mai multe monografii dedicate primilor regizori români în accepţia modernă a termenului, precum Ion Sava, Victor Ion Popa şi G. M. Zamfirescu – studii de referinţă semnate de specialişti ca Virgil Petrovici sau Claudia Dimiu –, apare abia acum prima lucrare consacrată de un tânăr cercetător omului de teatru par excellence care a fost Aurel Ion Maican. Prin publicarea acestei lucrări monografice (la origine, teză de doctorat), Vera Molea şi-a propus să corecteze o gravă lacună a cercetării teatrologice româneşti. Făcând apel la documente inedite, la mărturii orale şi arhive particulare, concentrându-şi analiza asupra unor perioade sau spaţii mai puţin accesibile istoricilor noştri de teatru înainte de ’89 (precum Teatrele din Odesa sau Cernăuţi din perioada interbelică), autoarea certifică faptul că A. I. Maican poate fi socotit primul regizor modern al teatrului românesc, activitatea scenică, demersul teoretic şi publicistic al acestuia fiind strâns legate de mişcarea de teatralizare a teatrului afirmată în Europa în primele decenii ale secolului trecut, iar la noi începând cu anii ’20.

Volum apărut cu sprijinul Uniunii Teatrale din România

 

 

Duminică, 4 noiembrie

ora 16.00 Fundaţia LöwendalLansare de carte: Dramaturgie ungară contemporană. Antologie de Anna Scarlat  şi Arta teatrului de Edward Gordon Craig, Editura Fundaţia Culturală „Camil Petrescu” – revista „Teatrul Azi”, 2012 / Evenimente conexe FNT.

Dramaturgie ungară contemporană. Antologie de Anna Scarlat

Volumul cuprinde patru piese scrise între anii 1999–2010 de importanți dramaturgi ai unui spațiu teatral cu care scena românească are certe afinități: György Spiró, Csaba Kiss, János Háy, Géza Bereményi și Krisztina Kovács.

 

Arta teatrului de Edward Gordon Craig

Traducere de Adina Bardaș și Vasile V. Poenaru

Prefață de Monique Borie și George Banu

După scrierile despre teatru ale lui Vs. Meyerhold, publicate anul trecut de Fundația „Camil Petrescu”, este rândul acestui volum (scris între 1904 și 1910, publicat în 1911), să se bucure de o primă traducere integrală în limba română. Realizată cu acribie, prin compararea edițiilor engleze, franceze și germane, va fi, cu certitudine, o ediție de referință, pe măsura așteptărilor.

 

 

 

www.fnt.ro 

 

Festivalul Național de Teatru – Edițiile anterioare de la Fundaţia Löwendal

Conferințe și lansări de carte la Fundația Löwendal 

Poezie, aventură, revoluție, management: conferință susținută de Ion Caramitru

Starea teatrului românesc – conferință Cristina Modreanu

20 de ani de directorat artistic: Tompa Gábor

Conferință, Contradicții: factorul politic în teatru, regizorul Alexander Hausvater

Conferință despre Krzysztof Warlikowski, susţinută de George Banu şi Piotr Gruszczyński

Revista Alternatives théâtrales – ediție dedicată Teatrului românesc

Conferință Matthias Langhoff

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.