124 de ani de la nașterea unui mare scenograf european

27 aprilie 1897 – 27 aprilie 2021:

124 de ani de la nașterea unui mare scenograf european

George baron Löwendal

 

Pictor, grafician, pedagog și maestru al primelor generații de artiști plastici din România postbelică, George baron Löwendal (1897, Sankt-Petersburg – 1964, București) a fost și un remarcabil om de teatru. Născut într-o familie danezo-rusă cu origini nobiliare, format în Rusia avangardelor artistice, s-a afirmat ca pictor decorator în Bucureștiul anilor ’20, devenind, ulterior, timp de aproape un deceniu, scenograful Teatrului Național din Cernăuți. În cosmopolitul oraș bucovinean, a creat decoruri de referință și a înființat, în 1928, primul teatru profesionist de marionete din România.
Receptiv la mutațiile scenei începutului de secol XX (futurism, constructivism, expresionism), a susținut prin întreaga sa operă mișcarea de teatralizare a teatrului, fiind colaboratorul apropiat al celor mai însemnați regizori români și trezind admirația celor mai exigenți critici și artiști ai timpului său.

 

George baron Löwendal (1897, St. Petersburg – 1964, Bucharest), artist “without boundaries” with almost three decades of work in scenography, was also a remarkable painter, graphic artist, pedagog and master among the first generations of post-war Romanian plastic artists. Born into a noble Danish-Russian family and educated in avant-garde Russia, he proved himself as a decorative painter in Bucharest of the 20’s, later becoming, for almost a decade, scenographer for the Chernivtsi National Theatre. In this cosmopolitan Bucovina town, he created seminal theatre décor and founded, in 1928, the first professional puppet theatre in Romania.

Open toward the mutations in the artistic scene of the beginning of the 20th Century (Futurism, Constructivism, Expressionism), he promoted the theaterization of the theater movement through his entire body of work. He was a close collaborator with the most important Romanian directors and earned the admiration of the most demanding critics and artists of his time.

 

George Löwendal – Crimă și pedeapsă de F.M. Dostoievski (Camera lui Raskolnikov – decor pentru scena nopții), stagiunea 1926-1927, Teatrul Național din Cernăuți

 

La Crimă şi pedeapsă, sala devenea neîncăpătoare şi lume multă trebuia să plece, pentru că biletele erau vândute, fenomen ce nu s-a mai pomenit la Cernăuţi de la turneul lui Alexander Moissi încoace. […] Crimă şi pedeapsă, a fost, cu bun temei, considerată de presă drept cea mai bună reprezentaţie teatrală ce s-a dat cândva la Cernăuţi. Ea ar fi făcut onoare şi unei mari scene din Occident. 

Dimineaţa, 9 mai 1927 

 

Ilie Cernea, George Lowendal și Aurel Ion Maican, în fața decorurilor din Crimă și pedeapsă montate pe scena culisantă

 

Spiritul clocotitor al artistului a trebuit adesea să ne pună în faţă câte o scăpărare originală şi chiar genială. Nu mai departe decât de o pildă în piesa Crimă şi pedeapsă, Löwendal ne-a înmărmurit prin noutatea concepţiei. […] Domnia sa nu ne-a dat simple decoruri, ci prin ele, şi prin sugestiile noi, aruncate din belşug, a creat atmosfera mai mult decât interesantă, cu adevărat rusească a acestei piese de martiraj intelectual şi moral. Abia văzând decorurile domnului Löwendal am putut să înţelegem pe deplin Crima săvârşită de Raskolnikov şi ispăşirea şi mărturisirea ei, care începe în camera crucificatei sociale Sonia.

Poporul, 24 aprilie 1927

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.