„Să înțelegem muzica”, iată ce propune pianista Ioana Maria Lupascu în deschiderea seriei de toamnă a cursurilor anuale de la Fundatia Löwendal.
septembrie 2011
Subiecte
– exemplificări muzicale;
– tipuri de interpretări;
– interpretări comparate şi motivaţii pentru diverse originalităţi;
– perioadele: baroc, clasic, romantic, postromantism rusesc şi occidental, impresionism francez, neobaroc şi
neoclasicism, perioada contemporană;
– studiile pentru pian de-a lungul timpului;
– muzica de film şi revenirea la melodie;
– poezia şi muzică, lucrări celebre inspirate de poezii;
– literatură şi muzica – piese compuse pe o anumită lucrare sau temă;
– muzica de cameră, completarea şi dialogul dintre două sau trei instrumente;
– diferenţa dintre muzica de cameră şi acompaniament;
– instrumentele din orchestră şi rolul lor, rolul soliştilor şi al dirijorilor;
– diferenţe interpretative între mari dirijori;
– piesele preferate ale cursanţilor;
– interpretare, discuţii, găsirea ”poveştii” în muzică clasică.
O trecere exemplificată prin istoria muzicii clasice cu un accent mai mare pus pe literatura pentru pian. De la Scarlatti la contemporani, fiecare curs vă trece prin ceea ce i-a inspirat pe compozitori.
De exemplu lucrările lui Beethoven sunt poveşti ale luptei sale cu destinul crud de muzician surd, lupta să pentru a depăşi tristeţea şi a recâştiga optimismul, pasiunea pentru Iubita Imortala şi revoltă împotriva nepăsării ei, strigătele către Dumnezeu, resemnarea şi apoi din nou ieşirea la Lumină. Toate acestea şi multe altele se găsesc în compoziţiile lui şi vor fi abordate în detaliu la curs.
Liszt, paradoxul virtuozului religios iubit de femei. La 15 ani a dorit să intre în mănăstire dar nu a fost lăsat de tatăl său. Perioada tinereţii este plină de compoziţii strălucitoare, virtuoze, cantilene ce povestesc iubirile şi aventurile trecătoare. Maturitatea îl găseşte profund, îşi adresează întrebări existenţiale şi complexe, cauta răspunsurile în piesele sale. Călătoreşte şi transpune muzical amintiri din aceşti „Ani de Pelerinaj”. La bătrâneţe se retrage la mănăstire şi devine abate, aşa cum şi-a dorit din adolescenţă.
Lucrările lui căpăta o altă lumină, uneori sunt eclectice alteori abundă în inspiraţii divine şi revelaţii. Este interesant de descifrat „codul” compoziţiilor sale pe baza bileţelelor care i se trimiteau din public cu temele pe care el urma să le improvizeze în concert. Primind biletul cu” Domul din Milano”, Liszt spune ”asta nu poate cântat decât prin succesiuni repetate de acoduri în triolete”.
Există un ”cod” interesant şi pentru tonalităţile pe care le foloseşte Beethoven în operele sale. Do minor, tonalitatea dramatică prin excelenţă, care reliefează lupta lui, stigatul împotriva destinului. Fa major, fa minor… gândurile se duc spre Iubita Imortala. Do major rar folosită de el, tonalitatea solară, vitală, momentele de fericire şi de speranţă.
–-
Cursurile de educaţie muzicală se adresează copiilor de peste 10 ani şi adulţilor.
Cursurile sunt săptămânale, în zilele de luni pentru copii şi marţi pentru adulţi, de la ora 18.30 şi vor începe cu data de 16 octombrie, în funcţie de înscrieri, la sediul Fundaţiei Löwendal, P-ta Gheorghe Cantacuzino nr 1, sector 2, Bucureşti.
Durata cursului de educaţie muzicală cuprinde 34 de şedinţe.
O şedinţă este de 1 h şi 30 de minute, iar preţul este de 50 RON. Pentru achitarea în avans a cursului de educaţie muzicală pe 6 luni sau integral, se aplică o reducere de 10% respectiv 15%. La cursurile pentru copii pot participa şi părinţii, iar costul unei şedinţe, în acesta situaţie, este de 80 de ron.
Minimul de cursanţi pentru o şedinţă este de 5 persoane.
Cursurile se pot susţine la cerere şi în limba engleză, după cele în limba română, doar dacă sunt suficienţi cursanţi pentru a forma o grupă.
Informaţii şi înscrieri:
fundatia@lowendal.org